Header JL Consult Nieuwsbrief

4 Tips voor startende ondernemers

Ondernemen is altijd springen en risico nemen. Maar goede raad kan nooit kwaad en dus gingen we speciaal voor onze Gentse ondernemende zielen op de koffie bij Petra Andries, UGent professor Strategie en Ondernemerschap.

Broed je dus op een fantastisch idee, of heeft dat idee al vorm gekregen en start je binnenkort je eigen onderneming? Bekijk dan zeker deze tips en je komt gegarandeerd een eind verder:

  • Maak een goed businessplan

“Plannen is zinvol. Zelfs in tijden waarin alles snel en veranderlijk is, blijft het een goed idee te vertrekken van een doordacht businessplan,” vertelt professor Andries. “Niet zozeer om aan vast te houden, maar als tool om kritisch te zijn ten opzichte van jezelf en je project. Bij het opstellen van je business plan, wordt je verplicht je assumpties en verwachtingen in kaart te brengen. En als de zaken dan achteraf toch minder vlot blijken te lopen dan gepland, weet je dat je je strategie moet bijstellen. Zeker wanneer het moeilijk gaat, komt een businessplan van pas. Ondernemers hebben de neiging hun zaak als hun baby te behandelen. En die laat je niet snel los als het moeilijk gaat. Maar soms is het als ondernemer beter om dat wel te doen als het niet meer te redden valt. Een goed businessplan helpt je om het overzicht te behouden, je assumpties in vraag te stellen en knopen door te hakken.”

  • Check of je de nodige competenties in huis hebt

“Ondernemers moeten manusjes-van-alles zijn,” aldus professor Andries. “Ze moeten van alles iets afweten, maar kunnen natuurlijk niet in alles expert zijn. Denk dus bij elke stap na of je zelf voldoende kennis hebt om de horde te overwinnen. Indien dat niet het geval is, doe je best beroep op experts, of kan je ook overwegen je team uit te breiden met een mede-oprichter.”

  • Zorg voor een goed netwerk

“Een goed netwerk is superbelangrijk. Sta open voor anderen, zorg dat je goed geconnecteerd bent, praat met veel mensen, collega’s,…”. Maar kijk ook verder volgens professor Andries. “Beperk je niet tot online contacten of kijk niet enkel binnen je eigen sector, maar maak ook gebruik van het overvloedige aanbod van netwerkevents. Er zijn vandaag zoveel kansen om samen met andere ondernemers en experts van gedachten te wisselen, dus maak daar gretig gebruik van.”

  • Verken je sector en industrie grondig

“Onderzoek grondig hoe aantrekkelijk de sector is waarop je je wil storten en speur naar de sterktes en opportuniteiten. Bekijk de machtsverhoudingen en vraag je af hoe jouw onderneming daarin kan functioneren,” aldus professor Andries.

Bron